Tuesday 11 December 2012

PEMBAHAGIAN HUKUM FEQH


Para ulama' telah membahagi hukum-hukum fiqh tersebut sebagai berikut ;

(1) Hukum yang berkaitan dengan ibadah kepada Allah SWT, seperti salat, puasa dan haji; hal   ini dinamakan dengan ibadah.

(2) Hukum yang ber­kaitan dengan permasalahan keluarga, seperti nikah, talak, masalah keturunan, dan nafkah; dise­but sebagai ahwal asy-syakhsiyyah.

(3) Hukum yang ber­kaitan dengan hubungan antara sesama manusia dalam rangka memenuhi keperluan masing-masing yang berkaitan dengan masalah harta dan hak-hak; disebut al-muamalah.

(4) Hukum yang berkaitan dengan perbuatan atau tindakan; disebut jinayah atau 'uqubah.

(5) Hukum yang berkaitan dengan penyelesaian sengketa antara sesama ma­nusia, dinamakan ahkam al-qada'.

(6) Hukum yang mengatur hubungan antara penguasa dan rakyatnya; disebut al-ahkam as-sultaniyyah atau siyasah asy-syar'iyyah.

(7) Hukum yang mengatur hubung­an antaranegara dalam keadaan perang dan damai; disebut siyar atau al-huquq ad-dawliyyah.

(8) Hu­kum yang berkaitan dengan akhlak, baik dan buruk; disebut dengan adab.

Keseluruhan hukum yang disebutkan di atas tidak hanya mengandungi makna keduniaan, tetapi juga mengandungi makna keakhiratan. Hal ini bermaksud, nilai dari sesuatu hukum tidak hanya berkait dengan hukum di dunia ini, tetapi juga hukum ukhrawi, kerana Islam tidak memisahkan antara dunia dan akhirat, walaupun keduanya mampu dibezakan.


No comments:

Post a Comment